Vajon merre tovább? Teszi fel a kérdést magának minden hetedikes és nyolcadik osztályos diák. A jó iskolaválasztás hosszú időre befolyásolhatja a gyermek és közvetve a szülők életét is. A középiskola hatással van a későbbi munkaerőpiaci helyzetre és életpályára; bár lehetséges a korrekció, a döntés mindenképpen jelentős állomás a gyerekek életében. A választást nagyon sok tényező befolyásolja, ráadásul ezek közül...

…..mindegyiknek vannak pszichés vonatkozásai. Bekerülhet ugyan a diák a kívánatosnak tartott középiskolába, azt azonban el is kell végeznie. Az új iskola által támasztott még ismeretlen követelményeknek meg is kell felelnie a gyerekeknek és ha nem sikerül felkelteni a gyermek motivációját, könnyen szenvedéssé válhatnak a középiskolás évek.

Gimnázium, szakközépiskola vagy szakiskola?

Fontos szempont, hogy reális legyen a szülők iskolaválasztása – vagy inkább javaslata –, mert a végső választást a gyermekre kellene bízni. Azonban ahhoz, hogy megfelelő döntés szülessen kell, hogy a pályaválasztó diáknak ismernie kell saját magát, tudnia kell, hogy mik az erősségei, gyengeségei, mennyire terhelhető. Optimális lenne, ha a képesség és az érdeklődés alapján választhatna mindenki pályát, iskolát; a döntő szempont azonban mégis a tanulmányi eredmény lesz és ehhez mérten lehet majd válogatni. 

Gimnázium

A gimnáziumot a jól és könnyen tanulók választják, azok a gyerekek, akik még nem feltétlenül tudják, hogy mit is szeretnének tanulni vagy pontosan tudják, hogy mit szeretnének és ehhez a felsőoktatás előtt masszív alapok szükségesek. A gimnáziumok nagyrészt már szakosodtak, így ha a pályaválasztó diák tudja, hogy reál vagy humán beállítottságú, ennek mérten lehet választani gimnáziumot. A gimnázium előnye, hogy a szakgimnáziumhoz képest az óraszámok mérsékeltebbek, a választott irányt fakultációban, magas óraszámban tanulják a diákok és széleskörű tudásra tesznek szert. Az utóbbi években némiképp változott ez a trend, s megjelentek a legambíciózusabb diákokat vonzó, kiefjezetten magas követelményeket támasztó szakközépiskolák. Főleg az informatikai és gazdasági (kéttannyelvű) képzéseket választják a kiváló adottságú, s korán kialakult érdeklődésű gyerekek.

Szakgimnázium

Ahhoz, hogy a megfelelő szakgimnáziumot kiválasszuk fontos tudni, hogy gyermekünk milyen érdeklődésű. Érdemes a nyílt napokra ellátogatni, megkérdezni az ott tanuló diákokat és a munkaerőpiacon is szét kell nézni, hogy a választás biztos legyen. 

Szakképző iskola

A kevésbé jól tanuló diákok számára több szakmát adó lehetőség közül lehet választani.A megtanult szakma után pedig a középiskolák kínálnak érettségit adó képzéseket, így azok a diákok, akik később szeretnének magasabb iskolát is elvégezni, lehetőséget kapnak a tanulásra.  

Utazás / kollégium

Az utazás, az iskolába való eljutás sok időt elvehet a gyermektől, s így kevesebb jut a tanulásra, pihenésre. Az ingázás akadályozhatja az esti programokra való visszajutást, sőt a szakkörökön, edzéseken való részvétel is nehezebbé válhat, hiszen a menetrend a tanítás kora délutáni befejezéséhez igazodik. Így sok mindenből kimaradhat a gyerek, hacsak a szülők nem vállalják az időnkénti utaztatást. A középiskolások számára nagyon fontos a kortárscsoport, sokat beszélgetnek, igénylik a társas együttlétet, amiből az ingázó gyermek könnyen kimaradhat. 

A nagy távolságra lévő, országos beiskolázású középiskolákban kollégiumi elhelyezés is lehetséges. Amikor ilyen iskolaválasztást fontolgatnak a szülők, fokozottan figyelembe kell venni a gyermek személyiségét, kapcsolódási képességét, önállóságát, szüleihez való kötődését. A kollégium nagyobb önállóságot igényel a gyerektől, ugyanakkor az alkalmazkodóképességét, a szabályokhoz való alkalmazkodásának, azok elfogadásának képességét is megkívánja. A kollégista idejét beosztják, meghatározott időben kell tanulnia, az elérhető kedvezményeket általában tanulmányi és magatartási elvárásokhoz kötik. A kollégiumi közösségbe való beilleszkedés pedig jó szociális érzéket követel meg.

A megfelelő iskola kiválasztásába mindenképpen vonjuk be a gyermeket is, figyeljünk arra, ő hova szeretne menni. Ahogy a szülői választást jelentősen befolyásolja az, hogy mit hallott/olvasott az adott iskoláról, ugyanúgy a diákok is megbeszélik egymás között, ki hova szeretne menni, és miért éppen azt az iskolát választotta. Egybeesés esetén nincs is probléma. A baj akkor kezdődik, amikor eltérés van a szülői elvárás és a gyermeki szándék között. Ilyenkor mindenképpen jó, ha a szülők gyermekükkel együtt elmennek a kérdéses iskolákba, megtapasztalva a közlekedési lehetőségeket, az iskola légkörét.

 

Tisztelt Szülők!

Kedves Pályaválasztó Fiatalok!

Közeleg az időpont, amikor az általános iskola nyolcadik osztályába járó tanulóknak válaszolniuk kell arra a kérdésre „MERRE TOVÁBB?”.

Megjelent a 8. osztályos tanulók és szüleik számára készült Szakmakínáló kiadvány.